10 gode råd til at komme opad på Google

seo

Som hjemmeside-udvikler får jeg tit dette spørgsmål fra folk, som ikke kender ret meget til SEO og web: ’Hvordan kommer jeg til tops på Google?’

Svaret er det samme, og det vil man få i forskellige former, uanset hvem man spørger: ’Det kommer an på så meget’.

Som en der har lavet meget webteknik og meget SEO kan jeg garantere, at det ikke bare er tom snak. I alt findes der ca. 200 parametre, der spiller ind i processen, når Google skal prioritere dine søgeresultater.

Herunder tager jeg dig igennem nogle gængse og nogle specifikke SEO-teknikker, der vil kunne give din hjemmeside et skub i den rigtige retning – forudsat altså, at du har gjort dit hjemme-arbejde inden, og ved hvem dit publikum er. Andre vil formentlig skulle starte fra scratch efter at have læse dette.  Google ændrer sig hele tiden, og det er forskelligt, hvor lang holdbarhed der er på de forskellige parametre. De fleste af dem, jeg går igennem herunder, vil også være gældende om 3 år – formentlig.

SEO-teknikker for 2019

1. Kend dit publikum

Vid hvad de søger efter på Google, og skriv gode tekster, overskrifter, sidetitler, sideadresser og meta-beskrivelser ud fra og med de ord. Brug mere end to minutter på at skabe sammenhæng mellem disse.

2. Content is king

En god tekst er på absolut minimum 200 ord, og gerne > 300. Kan du kun skrive produkttekster på 20 ord, vil Google grine af dig, fordi du virker som en amatør. Husk, Google siger det, ikke mig.

En god tekst med en længde på min. 300 ord (og gerne mere), er vigtigere for Google end nogle mindre tekniske spidsfindigheder. ’Content is King’. Skriv ordentligt og skriv godt, så Google ved hvad du formidler. Det er det vigtigste – sammen med nr. 5.

3. Google læser med – genbrug tekster rigtigt

Hvis du f.eks. skal genbruge den samme tekst til 17 forskellige produkter, så sørg for at gøre det rigtigt. Det er rigeligt, at Google kender til én enkelt side, hvor teksten bruges. Finder Google 17 sider med den samme tekst på, så kan du risikere at det går ud over din ranking. Google hader, når du bruger copy/paste, fordi siderne ser identiske ud. Derfor kan Google have svært ved at adskille det relevante produkt fra det irrelevante produkt, når indholdet på produktsiderne stort set er ens.

Du kan undgå dette ved at bruge ’canonical links’. Det betyder, at du på de 16 andre sider, indsætter et ‘canonical link’ til den 1. side, hvor teksten bruges. Hvis Google læser en af de 16 andre sider, vil den så få at vide: ’Du behøver ikke læse min tekst, for den er identisk med mit kanoniske link’. Det betyder, at Google kun læser teksten én gang, og dermed er dit indhold stadig ’originalt’, selvom du bruger det flere gange. Det er helt legitimt og best practice at gøre sådan, og det betyder ikke, at produkter med ‘canonical link’ på ikke dukker op i søgeresultaterne. 

Hvis du derimod ikke gør det, kan Google tro, at din hjemmeside er en spam-site, fordi indholdet på siderne ligner hinanden for meget, og det tager en evighed at rydde op efter.

I Yoast SEO kan du sætte ’canonical link’ på hver enkelt underside via Yoast-panelets tredje fane til højre, som hedder ’Indstillinger’.

canonical link yoast

4. Beskriv dine billeder for Google

Hav alt-tags på billederne, og inkludér de relevante søgeord for den side, billedet bliver brugt på. Hvis billedet bruges på flere forskellige sider, og alt-tagget bliver diffust, så brug hellere to helt ens billeder på hver side, med hver sit alt-tag på.

Alt-tagget er Googles måde at forstå dit billede på. Google kan (endnu) ikke SE billeder visuelt. Men den kan læse om dem, for at forstå, hvad billedet handler om, og det er det alt-tagget hjælper med. Har man samtidig inkluderet de relevante søgeord i alt-tagget, er det kun et plus.

Alt-tagget er som udgangspunkt altid usynligt for brugeren. Eneste undtagelse er, hvis browseren af en eller andet grund ikke kan vise billedet. Så vil den vise alt-tagget’s tekst i stedet for. Så derfor er det også en fail-safe, hvis uheldet skulle ske (eller brugeren har dårlig forbindelse).

Alt-tags kan tilføjes til et billede, når du har uploadet det i WordPress’ mediearkiv. Du finder feltet i højre side, når du markerer billedet.

Google er ved at lære at se billeder visuelt, så på et tidspunkt bliver alt-tags formentlig mindre vigtige. Men i øjeblikket er det best practice at have det i orden.

5. Komprimér dine billeder!

Jeg gentager: Komprimér dine billeder!

Du bryder en af Google’s helligste regler, når du smider billeder direkte fra dit mobilkamera eller spejlreflekskamera op på din hjemmeside. De er alt, alt for tunge til at blive brugt på hjemmesider, og Google sender dig ned under gulvbrædderne pga. sløv performance. Sørg enten for at billederne nedskaleres automatisk, eller komprimér dem selv inden upload. Jeg foretrækker at gøre det selv. Det tager en anelse længere tid, men til gengæld ved jeg, at min hjemmesides loadhastighed forbliver så god som muligt, til glæde for både mig, mine besøgende og min Google-ranking. 3 x win.

Leder du efter et plugin, der automatisk kan nedskalere billeder, når du uploader dem til WordPress, vil jeg anbefale ShortPixel.

Jo lettere din hjemmeside er, jo hurtigere bliver den indlæst. Jo hurtigere den bliver indlæst, jo bedre synes Google om den – ligesom dine besøgende, skulle jeg hilse at sige. 

Grundreglen i dag hedder max. tre sekunders indlæsningstid pr. side. Så du har ganske enkelt ikke tid til at have tunge billeder og videoer på din hjemmeside.

Herunder er de nuværende performance scores for min hjemmeside: Det hjælper godt på Google-placeringen. Mål din egen hjemmeside her.

6. Den skal virke på mobile enheder

Det siger næsten sig selv efterhånden, men det er stadig vigtigt at teste og vedligeholde, efterhånden som du lægger nyt indhold op og måske tilføjer nye funktioner. Google lever højt på, at det er verdens bedste søgemaskine. Derfor vil de altid gå efter at vise brugeren de bedste søgeresultater, uanset om de anvender en computer, en tablet eller en smartphone.

Vær derfor sikker på, at hjemmesiden kan tilpasse sig forskellige skærmstørrelser. Google tjekker selv efter det, når den skal beslutte hvor langt oppe i søgeresultatet, du skal placeres. Hvis din hjemmeside ikke er udviklet til at fungere på mobil, vil den bliver prioriteret lavere i søgeresultaterne. Det gør Google for at sikre, at de resultater de bringer, kan vises ordenligt på brugerens enhed.

I dag foregår ca. 40% af alle europæiske søgninger på nettet via en smartphone. Det vil sige, at der faktisk er omtrent lige stor chance for, om brugeren finder din hjemmeside via mobilen eller computeren. Derfor bør du som minimum sikre, at din hjemmeside fungerer godt på smartphones.

7. SSL-kryptering – få den grønne hængelås på hjemmesiden i dag!

Har du ikke beskyttet din hjemmeside med SSL-kryptering, kan du ligeså godt kontakte dine kunder og meddele dem, at du udgiver deres oplysninger i Den Blå Avis, for det er stort set det samme. Og Google smækker en stor, grim advarsel på din hjemmeside om, at den er usikker. Ikke fordi den er hacket og har virus, men fordi du ikke krypterer de data, som brugeren kan sende, f.eks. via kontaktformularer. Så kan de data opsnappes og misbruges af stort set hvem som helst.

SSL krypterer alle data som dine besøgende udveksler med din hjemmeside. Det er underordnet om du ejer en stor webshop, eller har en lille blog i et hjørne af nettet. Hvis du beder dine besøgende om kontaktoplysninger eller noget, der er endnu mere personfølsomt, så er det dit – og kun dit – ansvar at sørge for, at den data bliver forsvarligt krypteret, når det sendes til dig.

Hvis du ikke har fået SSL, vil jeg på det kraftigste opfordre dig til at få det bragt i orden med det samme. Det er hverken svært eller dyrt, og hos de fleste hosting-udbydere, kan man faktisk få det gratis og og i løbet af få timer.

8. Få brugerne til at dele, og andre hjemmesider til at linke

Dette er både det sværeste, mest uforudsigelige, og samtidig nok det mest effektive.

Tommelfinger-reglen hedder: Jo mere din side bliver delt på sociale medier, jo federe synes Google den er at vise i søgeresultaterne. Så jo flere du kan få til at dele din side/underside, jo større er sandsynligheden for, at du høster forlommer i Googles søgeresultat.

Delingsfrekvens er effektivt, men selvfølgelig også det, der kræver mest arbejde, målgruppe indsigt og kontinuerlig overvågning, opdatering og indsats.

Det er altid en fordel, hvis du kan få en hjemmeside med høj troværdighed til at linke til noget indhold, som du har lavet. Det kaldes ‘linkbuilding’, og er en hel disciplin for sig selv, som jeg kun beskriver overfladisk her. Lægger du f.eks. madopskrifter op på din hjemmeside, er det en fordel, hvis du kan få f.eks. en anerkendt madblogger til at skrive en artikel om en af dine opskrifter, og linke til din side hvor opskriften findes. Så en del af linkbuilding er simpelthen at få andre til at linke til dit indhold. Når andre linker til dit indhold, tæller det som en anbefaling for Google, og jo bedre anbefalinger (= links) du har, jo mere troværdig bliver du selv overfor Google. Og husk, det handler ikke om at have flest links, men om at have de bedste.

9. Forbind hjemmesiden med Google Search Console

Har du hørt om Search Console, og aner ikke hvad det er? Her kommer en simpel forklaring:

Search Console hjælper dig med at forstå, hvordan din side bliver fundet, og hvad dine brugere bruger tid på, når de klikker rundt på din hjemmeside.

Derudover viser Search Console dig hvilke artikler, brugerne finder interessante. Det betyder, at Search Console kan vise dig, hvor mange gange en af dine sider bliver vist for brugeren som et søgeresultat, og hvor stor en procentdel af dem, der ender med at klikke ind på din side. Bliv nu ikke skuffet, hvis den er lav. 5-10 % som det bedste er meget normalt.

Search Console viser også de søgeord, der giver dig besøg. Dem kan du bruge til at producere nyt indhold med de søgeord i (se evt. nr. 1 og 2), så du tiltrækker flere besøgende.

10. Breaking News: Nu afliver jeg en myte!

Til slut vil jeg gerne aflive en udbredt misforståelse, som specifikt gælder for brugere af WordPress og Yoast SEO.

Feltet ’Fokus søgeord’ i Yoast’s kontrolpanel, har ingen værdi for Google. Den er der kun for, at Yoast kan måle SEO-potentialet for siden, baseret på hyppigheden af fokussøgeordet i teksten. Af samme årsag bør Yoast’s måling betragtes som en indikator og ikke en decideret facitliste.

Med det sagt vil jeg gerne understrege, at jeg ikke fraråder at bruge Yoast. Jeg bruger det selv, for det er det bedste SEO-plugin til WordPress. Du må bare ikke bero på dens målinger alene. Kig også i Analytics-data. Få feedback fra dine brugere. Se hvad der bliver delt og omtalt på sociale medier. Men lad være med at tro at ’Fokus søgeord’-feltet er nøglen til det hele. Det er det ikke. Lutter grønne lys betyder ikke, at du bliver nummer 1.